מה עושים אם יש מחלוקת בנושא חינוכי?

מה עושים אם יש מחלוקת בנושא חינוכי?

חינוך הוא נושא חשוב עבור כל הורה, ונשאר כזה גם לאחר הגירושין. הוא מכיל בתוכו את התפיסות והערכים שכל הורה רוצה שיועברו לילדיו, את האופן והמסגרת בהם יתחנכו הילדים את הרצון לראות את הילדים מצליחים ומניחים בסיס לעתיד הערכי והמקצועי שלהם. בשל כל אלה, החינוך הוא נושא מורכב ולעתים טעון וכפועל יוצא גם כזה שעשוי להציף מחלוקות בין ההורים. בחלוף הזמן לאחר הגירושין, מתברר שהסכמות שהושגו בשעת כתיבת ההסכם יכולות להיראות לאחר זמן מה לא רלוונטיות או לא נכונות מנקודת המבט של אחד ההורים. בנוסף עשויים להתווסף במורד הזמן גם צרכים מסוימים (מורה פרטי, שיעורי העשרה, צורך בהחלפת מסגרת חינוכית וכו’) שלא היה ניתן לצפות מראש. אז מה עושים כשיש מחלוקת בנושא חינוכי?

איך לנהל מחלוקת בנושא חינוכי?

ראשית, מכיוון שבסופו של דבר בלב כל מחלוקת בנושא חינוכי עומדים הילדים – צריך לנהל אותה בצורה מושכלת, ברגישות המתבקשת ועם בסיס של נתונים ועובדות רחב ככל הניתן. הצעד הראשון צריך להיות שיחה בין שני ההורים. בשיחה יעלה לשולחן הנושא שנמצא בלב המחלוקת וכל צד יוכל להשמיע את עמדתו. רצוי להגיע לשיחה כזאת מגובים בכמה שיותר נתונים על מנת לא לבסס אותה רק על תחושות בטן. עוד דבר שחשוב להקפיד עליו הוא לא לקיים שיחה כזאת בנוכחות הילדים כדי להימנע ממצב בו הם עלולים לחוש אשמה בשל היותם הסיבה למחלוקת בין ההורים.

שימו את עצמכם במקום הילד

לעתים בתוך ויכוח בין ההורים על סוגיה הקשורה לילדים ישנה נטייה לשכוח שגם לילד צרכים ורצונות משלו, ושבעצם כל הדיון הזה הוא עליו ולא על ההורים. לכן כדאי להורים לשים את עצמם לרגע במקום הילד, לחשוב איך הוא מרגיש בתוך הסוגייה סביבה מתנהלת המחלוקת, מה הוא היה בוחר לו זה היה תלוי בו, מה יעשה לו טוב וייתן לו ביטחון. נכון שלעתים כהורה צריך לקבל החלטות על סמך מה שהילד צריך ולא על פי מה שהילד רוצה, אבל בכל מקרה, כדי להגיע להחלטה הטובה ביותר כדאי להיות מודעים גם לאספקט הזה.

מה עושים כשלא מגיעים להסכמה בשיחה בין ההורים?

אם בשיחה זאת לא מצליחים ההורים להגיע להסכמה, ישנן שתי אפשרויות: הראשונה: להפסיק את השיחה ולקבוע מועד חדש לחידושה. בזמן שיעבור בין לבין יוכל כל הורה לאסוף עוד נתונים ומידע שיתמוך בעמדתו ולחזור לשיחה הבאה עם טיעונים משכנעים יותר. השנייה: להתייעץ עם איש מקצוע רלוונטי. במקרים מסוימים תהיה זאת המחנכת של הילד, במקרים אחרים יועצת בית הספר, פסיכולוגית ילדים, מתאמת הורית או כל אוטוריטה מקצועית שביכולתה לסייע להורים לקבל החלטה מושכלת בנושא החינוכי שמצוי במחלוקת.

מה עושים כשחוות הדעת המקצועית לא מקובלת על אחד ההורים?

במצב כזה אפשר ללכת לקבל חוות דעת שנייה מאיש מקצוע נוסף. אם זה מה שייתן ביטחון בהחלטה כל כך חשובה עבור ההורים, אז כדאי מאוד לשקול את זה בחיוב. בכל מקרה אחר, בו אין הסכמה לפני או אחרי חוות הדעת השנייה מומלץ להגיע לפגישה אצל מגשר. בפגישה כזאת ניתן יהיה לפרק את המחלוקת על כל היבטיה: הרגשיים, הערכיים והחינוכיים ואת ההשלכות של ההכרעה בה לכאן או לכאן על העתיד של הילדים וההורים. נכונים הדברים בעיקר לגבי מחלוקות הנסובות סביב עניין חינוכי הקשור לתפיסות העולם הערכיות של ההורים. בזמן הנישואים שאלות כאלה נוטות להיות מודחקות על מנת לאפשר שגרת חיים שאינה רצופה בעימותים. דווקא לאחר הנישואים זה זמן לפתוח את הסוגיות המשמעותיות האלו הנוגעות ברבדים מאוד עמוקים של כל הורה ורצונו לחנך את ילדיו על פי תפיסת עולמו – לדבר על הדברים ולהגיע להסכמות שיכבדו ויתנו מענה הולם לשני ההורים ובעיקר עבור ילדיהם.

 

 

השאר תגובה